September 20, 2011

en rigtig menneske-samtale :)

For første gang i 1½ uge fik jeg en rigtig samtale med et andet menneske og ikke bare korte sætninger som "What's this?" eller enstavelsesord som "Sorry";)

Min tolkeordning er trådt i kraft og Maria, som tolkede for mig i dag er den sødeste søde af slagsen og ret nem at forstå i øvrigt. Det havde jeg ellers været lidt nervøs for, da jeg ikke kan ASL (Amerikansk tegnsprog) særlig godt, men altså - det funkede og vi snakkede og snakkede det bedste vi havde lært i pauserne, samt da vi til frokost smuttede ned på hjørnet efter et eller andet og noget kaffe, som HUN insisterede på at betale som en velkomst til NYC.

Hun er gift med en døv og er en del sammen med en ret veluddannet gruppe døve her ovre som 2 gange om året holder en stor fest sammen hos hinanden. I oktober skal det foregå hos hende og jeg er inviteret, da hun synes det kunne være godt for mig, at møde andre.

Maria skal tolke en del for mig - det glæder jeg mig til. Hun blendede i øvrigt helt og aldeles ind i feltet og udviste stor forståelse for dets følsomme karakter og havde brugt tid om morgenen på, at overveje påklædning mv.

Jo - mor er glad nu og hverdagen ser ud til at være på skinner så småt nu.

Efter tjansen derude, som i dag udelukkende bestod af deltagerobservationer, vandrede jeg hele vejen op ad 5th avenue for at finde den Apple store som jeg var blevet anbefalet hjemmefra. Maria mente også, at det var bedst at købe direkte fra en aut. store, da jeg ville få vejledning og garanti for kvaliteten.

De fortalte dernede, at jeg kan få dyret set efter og det hele i en hvilken som helst apple store hjemme også, ligesom jeg blot behøver købe en dansk adapter, når stikket skal passes til danske forhold. Tastaturet i maskinen kan skiftes til et utal af typer, så den del er i vinkel, ligesom vejledning og interface kan indtilles til dansk og det trådløse tastatur venter jeg  så bare med til jeg er hjemme igen. - Jeg er glad. Jeg køber i øvrigt gerne nogle med hjem til jer andre, skulle der være nogen der er intr. Den jeg har - den største på 64 GB kostede mig 699 dollar = 3800,- (5999,- hjemme i DK)

 men de fåes også på 16GB og 32 GB til hhv. 499 = 2700 og 599 = 3300 - just tell:)

Maria fortalte i øvrigt at den nye Iphone 5 kommer til oktober. Måske et kig værd?

På hjemvejen passerede jeg den skønneste lædervarebutik med tasker.
Kunne altså godt fristes til at købe en eller to gode stykker, en allround rejse ting og en hverdagstaske. Men jeg er her jo længe, så det har intet hastværk. Har dog besluttet at de ting jeg køber af større omfang herovre skal være af en ordentlig kvali, som jeg har glæde af længe bagefter.

Maria var i øvrigt en sand kilde til informationer om byen. vaner, skikke, ture der kunne være gode, markeder  der er åbne hvor og hvornår og så fortalte hun også hvorfor så mange newyorkere er i så god form - simpelthen fordi vi vader en hel del. Og jeg tror hende. Jeg har sgu sjældent rendt så meget som her. hver dag og i flere timer spankulerer jeg rundt på pladerne gade op og ned. Det kan ikke betale sig andet, da trafikken er hæslig og taxa'er som sagt er hundesvære at praje. Savner dog cyklen, men ville aldrig turde cykle her alligevel.




1 comment:

  1. Tillykke med din Zehn (Ipad2navn?) - den er lækker er den ikke? Det lyder altsammen dejligt med at tingene skrider frem i NY!

    Nyder i øvrigt at læse din blog! KNus

    ReplyDelete