October 06, 2011

Mine diplomatiske evner

Sad til ret sent i går med en skema til "The Bowery Mission" og der blev ikke lagt fingre i mellem kan jeg afsløre.

Jeg havde ellers forestillet mig, at NYC i mindre grad var "frontrunners in the army of Jesus", men jeg er endnu ikke stødt på nogen organisation derude (og tro mig, jeg har snakket med MANGE) som ikke på en eller anden måde opererer ud fra et stærkt kristens synspunkt. Men Bowery har taget stikket hjem og jeg er blevet alvorligt nysgerrig nu.

Udover at skulle svare på almindelige spørgsmål vedr. mit fokus, mine motivationer erfaring osv. skulle jeg også fortælle lidt om mit religiøse ståsted. Hvad betød Jesus for mig, hvilken  kirke tilhørte jeg ( inkl pastorens navn) og hvordan var min tros-historie - altså hvordan havde min vej til Jesus formet sig.

Arrgh, tænkte jeg først - det her går ikke

MEN!

Der kan ligge uvurderlige data gemt i lige dette forhold ifm. mine spørgsmåll vedr. navigation.

For hvis et religøst ståsted, eller arbejdet hen mod at det bliver en del af "et nyt liv" er en forudsætning for hjælp, så skal der ikke mange små grå til at forestille sig dette brugt som strategi hos nogle af de hjemløse i navigations øjemed og så bliver det sgu spændende.

På gaden siger de alle, at de ikke bryder sig om herbergerne.
De ser ikke på dem som mennesker
Der er for mange regler
for mange konflikter

Et herberg er noget man benytter sig af en i sn snæver vending, hvis det pisser ned eller man er for sulten.

Hvordan hænger tingene så sammen? Ja se, det er noget af det jeg gerne vil ind til og her kom mine diplomatiske evner på prøve.

Religion: Lutheransk Kristen as per Danish tradition
Er ikke tilknyttet nogen kirke som sådan. I DK er religion ofte et personligt anliggende mellem gud og den enkelte.

Vejen til Gud? - Jeg mener livet er en vej i sig selv og at det handler om at tilstræbe det gode i enhver henseende osv osv.

Jeg løj ikke rigtigt - jeg er faktisk ikke særligt religiøst anlagt (og min tolk hardcore ateist) men jeg er da både døbt og konfirmeret and a rose by any other name.....

ps) noget andet jeg hæftede mig ved var reglerne for frivillige i skemaet. Man må ikke være alene med brugerne og der må ikke være nogen form for fysisk kontakt.
Jeg vil gerne vide hvorfor og hvad  de tænker om dette på stedet. Men det er også et generelt billede, de skarpe skel mellem ansatte og brugere. Ansatte bag skranker, på kontorer osv.Er det en del af en tradition, noget der bare er blevet en vane, eller har de negative oplevelser med udadrettede brugere??

Så må vi heller ikke glemme, at USA og NYC her ingen undtagelse, er et land med våben af en anden størrelsesorden end vi kender det. I "Jacks" i går var der vagter med skarpladte pistoler der gik rundt. Så hvis du glemmer at betale ved kasse et kan du hentes i lighuset. 

No comments:

Post a Comment