November 23, 2011

Over stok og sten...

Jamen det gik sgu tjept, da vi i formiddags omkring de 10 stykker satte af mod Bronx til det første møde på et kvindeherberg deroppe. Det herberg, som jeg  i øvrigt havde store problemer med i starten og som egentligt skulle have dannet rammen om hele feltarbejdet.

Jeg var jo stædig var jeg, da jeg udbad mig en forklaring på svigtet fra deres side dengang og blev så hentet ind til møde med bossen i hovedsædet på 14th st. som så der fluks fik arrangeret at vi kunne komme ud på de steder vi ville. Så da tolken havde bil med i dag gik den op ad highwayen langs Hudson River til en velkomst komite bestående af to nydeligt klædte og særdeles informative herrer, der bød på friske donuts og kaffe.

Og så blev der snakket i 2 timer, hvor jeg fik lov at spørge om alt mellem  himmel og jord af relevans og fik en frygtelig masse data med hjem.

Jeg blev da også udspurgt lidt og berettede om tilstandende i lille danevang for hjemløse og fik endda lokket dem til at måtte tage nogle billeder indenfor, selvom de ellers havde sagt nej til at starte med - man har vel charme ;)

Siden blev vi hentet af  en af deres chauffører og kørt til Brooklyn. Turen var spændende, hele vejen gennem det øvre Bronx med chaufførens guidene stemme der fortalte alt muligt om kvarterenes udvikling  mens vi langsomt summede ned langs East River for i et mageligt tempo at trille over Brooklyn Bridge til et familieherberg derovre.

Det var det ikke lykkes at skaffe tolk til, men det gik også, da informanten der, var yderst let at mundaflæse og ellers har jeg begge sessioner på bånd, som skal transskriberes.

En dejlig dag  med opfordringer til endelig at kontakte dem, hvis der kom flere spørgsmål eller jeg ville komme der igen og være, hvilket jeg dog ikke har tid til så sent i arbejdet.

Men vi fik set noget af byen må jeg sige og jeg fik gode data med mig hjem...

Og hvor er jeg dog glad for, at jeg ikke valgte at bo i Bronx som oprindeligt tænkt.

No comments:

Post a Comment